9 Ciri ‘Travel Buddy’ Idaman Yang Tak Peningkan Kepala Dan Best Untuk Bawa Pergi Jalan

Orang-orang macam ni lah 'best' ajak jalan.

Enlarge text
Cover ImageCover image via Zaidi Aziz/Facebook

Anak muda dan travel pada zaman ini, ibarat satu perkara yang tak boleh dipisahkan. Asal ada masa lapang saja, pasti ramai di antara kita akan mengambil peluang untuk travel.

Sebenarnya *travel* ni tak semestinya perlu jauh-jauh pun, dekat-dekat pun boleh yang penting anda *have fun* sewaktu *travel* tu. Jadi kalau ada masa terluang tu ajaklah kawan-kawan buat *short trip*, supaya masa lapang korang tu terisi dengan aktiviti menarik.

Tapi macam mana korang nak pastikan trip korang tu *best* dan *fun* bila *travel* dengan kawan-kawan? Caranya senang je iaitu dengan memilih *travel buddy* yang tepat untuk korang. Yelah, masa *travel* ni lah kita nak *release tension* kan bukan nak ada masalah. Tapi apa ciri-ciri *travel buddy* yang *best* tu? Meh sini kami huraikan.

1. Sekufu

Sekufu di sini maksudnya korang kena lah cari *travel buddy* yang sekufu dengan bajet korang waktu tu. Sebagai contoh, kalau korang nak travel ala-ala bajet rendah punya *style*, kena lah cari *member* yang macam tu juga. Yang tak kisah untuk tidur di hotel bajet, tak kisah makan makanan-makanan tepi jalan dan sebagainya. Jadi nanti segala *plan* korang dari awal tu tak adalah tergendala bila tiba di lokasi percutian korang nanti tu.

Kalau korang jenis *travel* yang *lavish-lavish* tu, korang pun kena lah cari *member* yang seangkatan dengannya. Barulah korang boleh menikmati percutian tu dengan sempurna.

2. Tak banyak songeh

Untuk pastikan korang tak stress sewaktu *travel*, pastikan yang *travel buddy* korang jenis yang tak banyak songeh. Pergi situ tak nak, pergi sini tak boleh. Itu tak suka, ini tak suka. Makan itu tak nak, makan ini tak mahu. Eh banyak cerita pulak kau ya? Bukan apa, benda ni secara tak langsung akan *spoil* – kan *mood* bercuti korang.

3. Jenis tak berkira

Jenis tak berkira kat sini bukan bermaksud korang boleh ambil kesempatan atas sikap baik yang diorang buat, tapi ini akan memudahkan lagi perjalanan aktiviti korang sewaktu *travel*. Misal kata, kalau korang waktu tu tertinggal dompet dalam bilik dan korang tak ada *cash*, so *travel buddy* ni boleh tolong bayarkan dulu untuk korang. Contoh lain, makan malam hari ini korang belanja, esok dia belanja pula. Kalau ada hutang seringgit dua tu apa lah sangat kan?

4. Open-minded

Lagi bagus kalau dapat *travel buddy* yang jenis *open-minded.* Jadi bila berlaku benda yang remeh-temeh, tak perlu nak dijadikan isu sekali pun. *Open-minded* di sini bukanlah bermaksud korang sewenang-wenangnya boleh melakukan apa saja perkara tanpa batas, tetapi seseorang yang tidak *judge* sesuatu perkara berdasarkan apa yang dilihat.

Contohnya, korang ke luar negara dan ternampak sesuatu budaya pelik masyarakat di situ, sebagai pelancong elakkan untuk bersikap *judgemental*. Ini juga serba sedikit akan merosakkan *mood* bercuti korang. Nanti nak berjalan pun susah, asyik fikir bukan-bukan.

5. Jenis menghormati orang lain

Walaupun dah lama kawan ke apa, sikap menghormati antara satu sama lain tu memang sepatutnya ada. Carilah *travel buddy* yang hormat dengan keadaan sekeliling dan bukannya yang jenis suka guna barang orang lain sesuka hati. Hatta, nak guna ubat gigi sekalipun. Sikap hormat ni penting supaya korang tak bertengkar dan bermasam muka sewaktu *travel* nanti. Tak *best* lah kalau *travel* kalau gaduh-gaduh macam tu kan?

6. Sama-sama selesaikan masalah

Mana-mana je korang pergi pasti akan ada masalah. Tak kiralah kecil atau besar. Jadi pastikan *travel buddy* korang tu jenis yang akan sama-sama selesaikan masalah dan bukannya menambahkan masalah. Sepatutnya kalau ada masalah, kenalah bincang sama-sama untuk dapatkan jalan penyelesaian. Kalau ada masalah dia diam je, baik tinggalkan dia terus.

7. Tak malas bergerak

Dah nama pun *travel*, perlu lah banyak bergerak. Tambah-tambah lagi yang *travel* ala-ala *backpackers*, bergerak itu perkara utama yang perlu dilakukan. Percutian korang *confirm* tak akan *best* kalau ada *travel buddy* yang malas nak bergerak.

Pergerakan korang pun akan jadi terhad. Elok-elok banyak tempat korang boleh pergi, tapi disebabkan dia ni korang terpaksa *cancel* plan ke sana sini. Semua benda nak naik kenderaan, jalan kaki sikit dah merungut. Ha macam mana tu?

8. Bukan selfish

Sikap pentingkan diri sendiri ni memang tak ada siapa pun suka. Jadi kalau nak cari *travel buddy* tu pastikan diorang tu bukan *selfish* yang hanya fikir pasal diri sendiri je dan tak fikirkan pasal orang lain. Bak kata orang, nak lepaskan diri dia sorang je, *member* kat belakang tinggal sorang-sorang.

9. Pandai baca peta

Ini macam kira bonus lah. Kalau dapat *travel buddy* yang pandai baca peta lagi bagus. Ini akan mengelakkan korang dari tersesat. Lebih-lebih lagi jika korang *backpackers*. Masa pun jadi jimat dan kalau sesat sekalipun mesti diorang ni boleh bantu korang cari jalan pulang secepat yang mungkin. Tapi selalunya boleh baca peta ni mesti lelaki kan? Ke tak? Hmm…

Jadi pendapat anda, anda mahukan travel buddy yang bagaimana? Kongsikan bersama kami di ruang komen di bawah.

LIKE Facebook dan follow Twitter SAYS SEISMIK dan temui segala cerita mesti kongsi sekarang!

Suka travel? Apa kata baca ni:

Read more trending stories on SAYS

You may be interested in: