seismik

Daftar Haji Pada Usia Setahun, 4 Beradik Ini Akan Menunaikan Haji Serentak. Alhamdulillah!

Mereka antara 483 jemaah yang terpilih menjadi tetamu Allah sempena Musim Haji 1440H/2019M.

Cover image via Harian Metro

Menunaikan haji adalah rukun Islam kelima dan ianya dikerjakan hanya di sekitar tanah suci Mekah serta masanya hanya dari 9 hingga 13 Zulhijah

Image via says.com

Haji menurut syarak adalah mengunjungi Baitullah (Rumah Allah) di Mekah untuk beribadat ‘manasik’ (tawaf, saie, bergunting) dan wukuf pada waktu serta syarat-syarat tertentu dalam bulan Zulhijah.

Firman Allah SWT: “Dan Allah mewajibkan ke atas manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu dan berkuasa untuk sampai ke sana. Dan sesiapa yang kufur (ingkar kewajipan haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.” (Surah Al-Imran, ayat 97).


Image via IDN Jurnal

Ibadat haji hanya diwajibkan kepada Muslim yang berkemampuan dari segi kewangan, kesihatan fizikal dan juga mental. Allah SWT membuka ruang dan memudahkan semua hambaNya menziarahi, mendekatkan diri dan bermunajat kepadaNya serta memohon limpah rahmatNya dan hidayahNya.

Menunaikan ibadah haji dan menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah adalah impian setiap umat Islam

Seperti juga empat beradik ini yang bertuah bukan sahaja dapat menunaikan haji secara serentak pada tahun ini bahkan pada usia yang masih muda.

Adik-beradik itu yang terdiri daripada Muhammad Hasif, 26, Imran Harith, 25, Nur Hanisah, 23, dan Ahmad Hazim, 19, sebenarnya sudah mendaftar tabung haji semenjak masing-masing berusia setahun lagi.

Image via Harian Metro

Menurut bapa mereka, Dr Noor Hassan Yahaya, 53, dia dan isteri, sebenarnya sudah membuat persedian awal membuka akaun simpanan Tabung Haji masing-masing sebagai persediaan menunaikan haji. 

“Sejak mereka berusia setahun, saya dan isteri Norlida Hassanal Bashry, 54, sudah membuka akaun simpanan TH masing-masing sebagai persediaan awal ke Tanah Suci.

“Duit raya yang mereka dapat sejak zaman kanak-kanak akan kami simpan dalam TH selain duit yang saya simpan untuk mereka,” katanya seperti yang dilapor Harian Metro.

Ini merupakan kali pertama keempat beradik itu menunaikan haji manakala Dr Noor Hassan dan isterinya telah pun menjejakkan kaki ke Tanah Suci pada tahun 2009

Abang sulung iaitu Muhammad Hasif berkata, dia akan menjaga adik beradik seperti diamanahkan mak dan ayah.

Image via Utusan

“Apa yang berlaku adalah tanggungjawab saya sebagai abang sulung. Insya-Allah, saya tidak akan mensia-siakan amanah diberikan," katanya.

Adik-beradik itu telah pun membuat persediaan awal termasuk mengikuti kursus haji sejak beberapa bulan lalu termasuk Kursus Perdana Haji di Johor Bahru.

“Alhamdulillah, semoga urusan kami dipermudahkan untuk menjalani ibadah dan membantu jemaah lain terutama warga emas yang uzur,” ujarnya Muhammad Hasif.

Alhamdulillah. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua!

Didoakan juga semoga semua tetamu Allah yang menunaikan haji tahun ini, dipermudahkan segala urusan ibadah di Tanah Suci Mekah dan mendapat haji yang mabrur serta selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air.

Image via Giphy

LIKE Facebook dan follow Twitter SAYS SEISMIK dan temui segala cerita mesti kongsi sekarang!

Lagi artikel di SAYS Seismik:

Leave a comment