seismik

Anda Parking Dengan Zalim - Lelaki Reka Kad Untuk Diberi Pada Orang Yang Tak Reti Parking

Di sebalik kad itu pula tersedia ruang untuk pemilik kereta menandakan kesalahan yang telah dilakukannya.

Cover image via Twitter @syafiqunzir

Siapa pernah ada pengalaman pusing-pusing cari parking, bila dah jumpa tiba-tiba kereta nak masuk tak muat sebab kereta sebelah park macam entah apa-apa!

Rasa stress betul bila kereta sebelah bukan sahaja tidak parkir dengan betul bahkan sudah ambil sebahagian besar daripada parkir anda. Jadi terpaksa pusing-pusing lagi untuk mencari tempat parkir baru.

Gambar adalah sekadar hiasan.

Image via Carsome

Gambar adalah sekadar hiasan.

Image via Carsome

Bukan itu sahaja, isu masalah parkir kereta termasuklah 'double park' atau menggunakan parkir orang kurang upaya (OKU) juga boleh buat hati rasa panas. Bila marah orang yang melakukannya, mulalah dia bagi alasan urusan yang dilakukannya itu sekejap sahaja.

Gambar adalah sekadar hiasan.

Image via Paultan

Memang tidak dapat dinafikan perkara ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah ia turut terjadi di negara-negara maju. Apa yang jelas, tindakan ini adalah satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan menyusahkan orang lain.

Justeru, bagi mengatasi masalah ini, seorang pengguna Twitter telah membuat kad khas untuk 'tegur' dan beri kesedaran kepada pengguna kenderaan yang mendatangkan masalah kepada orang lain

Syafiq Unzir telah tampil kreatif dengan membuat kad khas yang tertera 'Anda parking dengan zalim, menyusahkan orang, tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri'.

Di sebalik kad itu pula tersedia ruang untuk pemilik kereta menandakan kesalahan yang telah dilakukannya.

Jika dia membuat kesilapan parkir di parkir OKU, dia boleh menandakan kesalahan tersebut begitu juga kesalahan lain seperti parkir senget, 'double park' dan parkir dekat sangat sebelum meletakkan kad ini di cermin kereta.

Syafiq turut mengambil tempahan membuat kad khas ini buat mereka yang menginginkannya melalui Twitter atau menerusi laman Shopee

Sesiapa yang berminat boleh memilih untuk mendapatkan 50 keping kad berkenaan dengan harga RM18 atau 100 keping dengan harga RM30.

Walau bagaimanapun dia menasihatkan orang ramai agar tidak menyalahgunakan kad tersebut.

Mendapat inspirasi daripada pengguna Twitter yang menemui kad yang sama pada cermin depannya, Syafiq sebelum ini telah reka kad tersebut menggunakan bahasa kesat

Rekaan asal kad ini sebenarnya menampilkan gambar khinzir di belakang stereng bersama dengan kata-kata 'Anda parking macam bebal'.

Kad ini turut disertakan dengan perkara sama seperti kad yang terkini namun menggunakan bahasa yang jauh lebih kasar.

Kad ini bagaimanapun bukan untuk dijual.

LIKE Facebook dan follow Twitter SAYS SEISMIK dan temui segala cerita mesti kongsi sekarang!

Pernah bertembung dengan road bully?

Jangan terus bergaduh, tapi lakukan perkara ini:

Lagi artikel menarik di SAYS Seismik:

Leave a comment