Gadis Ini Kongsi Tips Turunkan 20kg Dalam 2 Bulan. Bagaimana? Hanya Minum Air Putih!

Air putih juga mampu melancarkan sistem pencernaan di samping melembapkan kulit.

Ramai yang berkeinginan untuk kurus namun tidak ramai yang berjaya mencapai berat badan yang diidamkan itu

Image via BBC Good Food

Untuk mencapai berat badan yang diingini, seseorang itu memerlukan motivasi dan dedikasi yang kukuh. Namun begitu, ramai yang gagal sama ada mereka berhenti separuh jalan ataupun berat badan tidak susut walau pelbagai usaha telah dilakukan.

Banyak petua telah disarankan untuk mengurangkan berat badan. Sama ada mengurangkan pengambilan makanan atau minuman manis, mengurangkan memakan makanan berminyak, tidak makan nasi langsung, banyakkan bersenam dan bersukan serta lain-lain.

Image via Live Strong

Walau bagaimanapun, metabolisme setiap orang itu berbeza. Mereka yang 'gemuk air', apabila mengamalkan diet yang ketat, akan menampakkan kesan yang ketara. Berbeza pula dengan mereka yang mempunyai rangka yang besar, walaupun sudah diet, tubuh tetap akan nampak berisi.

Seorang remaja dari Filipina telah berkongsikan cara dietnya tersendiri yang sangat mudah - HANYA MINUM AIR PUTIH, dengan jumlah yang banyak

Gadis yang bernama Luchie De Leon itu telah berkongsikan bagaimana dia berjaya mengurangkan berat sebanyak 20kg dalam masa 2 bulan menerusi Facebook.

Luchie yang dahulu beratnya mencecah 63kg berkata, dia nekad memulakan dietnya ini selepas penat berusaha untuk kurangkan berat badan dengan cara berjogging dan mengurangkan pengambilan makanan, yang mana tidak membuahkan hasil buatnya.

Dia memulakan diet 'hanya minum air putih' sahaja selepas membaca tentang manfaat air putih, yang ternyata berhasil lebih-lebih lagi kerana Luchie sendiri mengaku dia jarang ke gym dan jarang mengambil minuman manis dan berkarbonat.

Perkongsian yang mendapat lebih 39 ribu shares dan 29 ribu comments itu benar-benar menjadi sumber inspirasi buat gadis-gadis sebaya Luchie untuk mendapatkan berat badan yang ideal

Berikut adalah beberapa tips yang dikongsikan Luchie:

1. Minum air putih sekurang-kurangnya dua gelas sebelum makan.

2. Setiap kali perut terasa lapar, minumlah air putih. Jika dalam jangka masa 10 minit rasa lapar itu masih ada, itu tandanya tubuh anda memang memerlukan makanan maka makanlah dalam jumlah yang sedikit. Tetapi jika rasa lapar itu sudah hilang selepas 10 minit, itu bererti anda sebenarnya hanya dahaga dan bukan lapar.

3. Adalah lebih baik jika anda meletakkan sedikit perahan lemon di dalam air putih  anda untuk menyahtoksik badan anda.

4. Boleh juga campurkan sedikit hirisan halia dalam campuran air putih dan lemon tadi kerana ianya elok untuk membuang angin dalam badan.

Terdapat beberapa orang yang menyatakan kepada Luchie bahawa pengamalan dietnya itu membuat mereka berasa kembung badan dan kerap hendak ke tandas

Image via Sirap Limau

Luchie mengaku pada awalnya dia turut berasakan sedemikian namun lama-kelamaan badannya mula adapt dengan dietnya itu dan telah menunjukkan hasil dalam masa yang singkat.

Selamat mencuba diet yang tidak memudaratkan ini!

Image via Giphy

LIKE Facebook dan follow Twitter SAYS SEISMIK dan temui segala cerita mesti kongsi sekarang!

Leave a comment