Instagram Perkenalkan 2 Ciri Baru Bagi Menangani Masalah 'Siber Buli' Dikalangan Pengguna

Pembangun aplikasi Instagram telah memperkenalkan ciri baru pada aplikasi tersebut menggunakan teknologi kecerdasan buatan (AI).

Masalah cyberbullying atau buli siber kian berleluasa seiring dengan banyaknya aplikasi media sosial dalam Internet

Pembuli siber akan menggunakan apa sahaja medium ini untuk melakukan sesuatu yang kurang menyenangkan seperti meninggalkan komen-komen jelik dan berbaur negatif pada posting yang dibuat oleh individu tertentu.

Image via Sky News

Antara kes buli siber yang paling kerap berlaku adalah membabitkan sindiran bentuk, saiz atau rupa tubuh; perasaan cemburu terhadap mangsa dan keinginan untuk lebih dikenali dalam kalangan pengguna media sosial.

Komen menyakitkan ini pula akan terus menghantui mangsa selama bertahun-tahun lamanya. Bahkan ia mungkin kekal dalam talian selagi tidak dipadamkan.

Aplikasi Instagram baru-baru ini telah memperkenalkan 2 ciri baru yang mana diharap dapat mengatasi masalah buli dalam laman sosial berkenaan

Pembangun aplikasi Instagram telah memperkenalkan ciri baru pada aplikasi tersebut khusus bagi menangani isu buli dalam kalangan pengguna laman sosial itu.

Ciri baru ini dikuasakan oleh teknologi kecerdasan buatan (AI) yang akan berfungsi dengan memaklumkan kepada penggunanya apabila mereka cuba menghantar komen yang dikesan mengandungi perkataan tidak menyenangkan sebelum dimuat naik di ruangan tersebut.

Image via Instagram

Pengguna yang dikesan cuba menghantar komen berbaur negatif akan mendapat notifikasi untuk memikirkan semula atau membatalkan hantaran komen mereka itu sebelum ia dihantar kepada penerima.

Menurut Instagram, pada peringkat awal percubaan ciri tersebut, mereka mendapati ia berjaya menggalakkan sebahagian penggunanya untuk menyunting semula komen negatif sebelum ia dihantar dan seterusnya menukar semula komen tersebut kepada perkataan yang lebih sesuai.

Selain itu, satu lagi ciri baru Instagram bagi berdepan dengan isu buli ini adalah dengan perkenalkan ciri yang dipanggil Restrict

Jika sebelum ini, pemilik akaun mungkin keberatan untuk menyekat, meng-unfollow atau melaporkan pembuli kerana ia dilihat boleh memburukkan lagi keadaan lebih-lebih lagi jika mereka bertemu secara berdepan.

Image via Instagram

Melalui ciri Restrict ini, pemilik akaun boleh menetapkan untuk hanya mereka yang meninggalkan komen kurang menyenangkan (aka pembuli) itu sahaja yang dapat melihat komen tersebut.

Ciri Restrict ini juga akan menyekat pembuli itu daripada dapat melihat apabila anda sedang aktif di Instagram atau pada masa bilakah anda telah membaca mesej mereka secara langsung di direct message.

It’s our responsibility to create a safe environment on Instagram. This has been an important priority for us for some time, and we are continuing to invest in better understanding and tackling this problem.
Adam Mosseri, Ketua Instagram

Baguslah Instagram perkenalkan ciri-ciri baru ini!

Image via Giphy

LIKE Facebook dan follow Twitter SAYS SEISMIK dan temui segala cerita mesti kongsi sekarang!

Leave a comment